Wady zgryzu to problem, z którym – według różnych statystyk – boryka się od 40 do 60% populacji. Wbrew stereotypowym opiniom, stanowią one nie tylko defekt estetyczny. Nieleczone wady zgryzu mogą prowadzić do szybszego ścierania się zębów i ich przedwczesnej utraty, a także dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych, bólów głowy oraz szyi. Dlatego wady zgryzu trzeba koniecznie leczyć – w Ortho Baltic Clinic oferujemy pacjentom nakładkowe leczenie wad zgryzu systemem Invisalign.

Wady zgryzu to morfologiczne, anatomiczne i czynnościowe zaburzenia narządu żucia, które objawiają się nieprawidłowościami w ustawieniu zębów, wzajemnej relacji szczęki i żuchwy, dysfunkcjami ze strony stawów skroniowo-żuchwowych oraz mięśni żucia.

Najogólniej wady zgryzu dzieli się na wrodzone i nabyte. Wrodzone wady zgryzu rozwijają się u dzieci już w okresie wewnątrzmacicznym na skutek różnego rodzaju zaburzeń oraz czynników patologicznych, z kolei nabyte wady zgryzu pojawiają się zarówno u dzieci, jak i dorosłych najczęściej w efekcie rozmaitych czynników zewnętrznych.

Wady zgryzu – przyczyny i czynniki ryzyka

Przyczyny wady zgryzu są złożone i wieloczynnikowe, więc trudno je jednoznacznie określić. Wyodrębniono jednak szereg czynników, które zwiększają ryzyko rozwoju nieprawidłowości. Zalicza się do nich:

Wady zgryzu – rodzaje

Wyróżnia się kilkanaście rodzajów wad zgryzu, przy czym ich klasyfikacja jest tak naprawdę istotna tylko z punktu widzenia lekarza dentysty w trakcie diagnostyki oraz planowania leczenia. Najczęściej występujące wady zgryzu to:

Wady zgryzu – leczenie

Wady zgryzu leczy się przy pomocy aparatów ortodontycznych – czas trwania terapii oraz dobór odpowiedniej metody zależy m.in. od wieku pacjenta, rodzaju wady zgryzu oraz stopnia jej zaawansowania. Jeszcze niedawno najpopularniejszą metodą leczenia było stosowanie stałych aparatów ortodontycznych, zbudowanych m.in. z zamków, drutów i ligatur, które przytwierdzało się do poszczególnych zębów – wytwarzana przez aparat siła przesuwała zęby w pożądanym kierunku, prowadząc do ich prawidłowego położenia. Jest to leczenie skuteczne, ale długotrwałe, a samo użytkowanie aparatu stałego nie jest dla pacjenta najbardziej komfortowe.

W Baltic Ortho Clinic wady zgryzu leczymy przy pomocy najnowocześniejszej dostępnej metody – przezroczystych nakładek ortodontycznych Invisalign. Są one wykonywane na podstawie wewnątrzustnych skanów cyfrowych indywidualnie pod kątem budowy jamy ustnej pacjenta. Są właściwie niewidoczne, można je zdjąć do jedzenia i mycia zębów – trzeba nosić je co najmniej 22 godziny na dobę. Nakładki Invisalign są bardzo komfortowe w użytkowaniu, a leczenie z ich zastosowaniem jest zdecydowanie krótsze niż w przypadku tradycyjnych aparatów.

Jeśli borykasz się z wadą zgryzu, nie zwlekaj i umów się na konsultacje w Baltic Ortho Clinic. Na miejscu wykonujemy kompleksową diagnostykę, oferujemy leczenie ortodontyczne metodą Invisalign prowadzone przez doświadczonego specjalistę. Zadbaj o zdrowie i estetykę swojego uśmiechu – skontaktuj się z nami!