Stomatologia zachowawcza

pacjentka podczas zabiegu dentystycznego

Czym jest stomatologia zachowawcza?

Stomatologia zachowawcza to dziedzina stomatologii, w ramach której wykonuje się zabiegi leczenia zębów w różnym stopniu zaatakowanych przez próchnicę. Opracowanie tkanek pozwala zachować żywotność zębów, ich pełną funkcjonalność oraz estetyczny wygląd.

W naszej Baltic Ortho Clinic skorzystać można z nowoczesnych zabiegów stomatologii zachowawczej wykonywanych przez zespół doświadczonych specjalistów.

Jedna z podstawowych dziedzin stomatologii, której głównym zadaniem jest niwelowanie skutków próchnicy, czyli najczęściej występującej choroby zębów. W jej przebiegu bytujące w jamie ustnej próchnicotwórcze bakterie żywią się pozostałościami pokarmów nieusuniętymi podczas szczotkowania zębów. Efektem metabolizmu drobnoustrojów są kwasy, które osłabiają szkliwo i dzięki temu bakterie mogą wnikać w tkanki zębów i niszczyć je, powodując ubytki.

W ramach stomatologii zachowawczej wykonuje się zabiegi leczenia ubytków próchnicowych – po to, by zahamować dalszą degenerację tkanek przez bakterie, zachować żywotność, pełną funkcjonalność i estetykę zębów.

Stomatologia zachowawcza
w Baltic Ortho Clinic

Stomatologia zachowawcza w Baltic Ortho Clinic to szereg zabiegów, dzięki którym można wyleczyć próchnicę i uchronić się jej przed przykrymi konsekwencjami.

Opatrunek leczniczy – jest to rodzaj tymczasowego wypełnienia o właściwościach leczniczych, który zakłada się pacjentowi do czasu ostatecznego wyleczenia oraz wypełniania zębów. Stosowany jest najczęściej wtedy, gdy ząb wymaga długiego leczenia, np. kanałowego. W stomatologii zachowawczej opatrunki lecznicze stosuje się zazwyczaj w przypadku próchnicy głębokiej, która prawie dociera do miazgi zęba. Opracowywanie ubytku niesie wówczas ryzyko obnażenia nerwu i leczenia kanałowego – stomatolog może próbować ratować przed tym ząb właśnie opatrunkiem leczniczym, który zabezpiecza wnętrze zęba przed działaniem czynników zewnętrznych, wspomaga remineralizację zębiny oraz działa bakteriobójczo i aseptycznie.

pacjentka podczas zabiegu stomatologicznego
zęby po wybielaniu

Licówki kompozytowe techniką bonding – flow injection – jest to rozwiązanie z pogranicza stomatologii zachowawczej, protetyki i stomatologii estetycznej, pozwalające precyzyjnie i przewidywalnie rekonstruować zęby oraz poprawiać ich kształt i kolor przez wykonywanie uzupełnień specjalnym materiałem kompozytowym. Licówki są wykonywane przez technika w oparciu o tradycyjnie wyciski protetyczne lub skan wewnątrzustny. Zaletą metody bonding – flow injection są jej niższe koszty w porównaniu do licówek porcelanowych lub pełnoceramicznych, natychmiastowe efekty oraz mniejsza inwazyjność dla pacjenta (brak konieczności szlifowania zębów).

Wypełnienie zęba – jest to podstawowy zabieg stomatologii zachowawczej, w ramach którego dentysta opracowuje ubytek próchnicowy (usuwa zainfekowaną tkankę oraz dokładnie oczyszcza ząb), a następnie wykonuje wypełnienie, przywracając pełną funkcjonalność oraz estetykę narządu żucia. Najczęściej stosowane we współczesnej stomatologii są wypełnienia kompozytowe – zapewniają dobre efekty kosmetyczne, są trwałe oraz wytrzymałe.

STOMATOLOGIA ZACHOWAWCZA – LECZENIE BEZ BÓLU​

Stomatologia zachowawcza warto wiedzieć

Pozwala ratować zęby nawet głęboko zainfekowane przez próchnicę, a dzięki temu – zachować pełną estetykę i funkcjonalność narządu żucia. Warto jednak pamiętać, że im szybciej wykryte ubytki próchnicowe, tym leczenie jest mniej inwazyjne dla pacjenta.

Wizyta kontrolna

Na wizyty kontrolne do Baltic Ortho Clinic zapraszamy co najmniej dwa razy do roku – nasi specjaliści przeprowadzą kontrolę stanu zdrowia jamy ustnej pacjenta i w razie potrzeby wykonają leczenie zachowawcze. Zapewniamy opiekę zespołu doświadczonych stomatologów, dostęp do nowoczesnych metod i materiałów, a także indywidualne podejście do każdego pacjenta. Skontaktuj się z nami!