Resekcja wierzchołka korzenia – co to za zabieg, czy warto go wykonać?

Zabieg leczenia kanałowego niekiedy kończy się niepowodzeniem. Jeśli jego powtórne wykonanie wciąż nie pomoże rozwiązać problemów, konieczne jest przeprowadzenie apektomii, szerzej znanej jako resekcja wierzchołka korzenia. Dowiedz się, czym dokładnie jest ten zabieg oraz czy warto go wykonać.

Co to jest resekcja wierzchołka korzenia zęba?

Resekcja wierzchołka korzenia zęba, czyli apektomia to zabieg, który przeprowadza się wtedy, gdy szanse na powodzenie powtórnego leczenia kanałowego są bardzo małe lub zmiany okołowierzchołkowe są zbyt duże. Wskazaniami do wykonania takiego zabiegu jest również m.in. samoistne obumarcie zęba, uszkodzenia wierzchołka w czasie leczenia endodontycznego czy powikłania po leczeniu protetycznym. Resekcja polega na odcięciu wierzchołka korzenia zęba, a także oczyszczeniu kości ze stanów zapalnych czy zmian chorobowych.

Resekcja wykonywana jest w znieczuleniu miejscowym. Chirurg usuwa część korzenia, zawierającego niewypełnioną i nieoczyszczoną część kanału. Podczas zabiegu otwiera się tkanki miękkie w pobliżu korzenia, aby uwidocznić kość i usunąć zapalnie zmienioną tkankę wraz z wierzchołkiem korzenia. Następnie specjalista wypełnia kanał cementem (MTA). Powstały ubytek kostny uzupełnia się natomiast biomateriałem kościozastępczym i pokrywa membraną.

Resekcja wierzchołka korzenia – powikłania i gojenie

Co jeszcze warto wiedzieć o zabiegu, jakim jest resekcja korzenia zęba? Czas gojenia w przypadku takiego leczenia jest stosunkowo długi, ponieważ obejmuje okres ok. kilku miesięcy. Natomiast wygojenie błony śluzowej następuje po 2–3 tygodniach. Wykonaną resekcję można uznać za udaną, gdy kość zostanie całkowicie odbudowana. Bezpośrednio po zabiegu może wystąpić bolesność. Z racji tego chirurg często przepisuje antybiotyki i silne leki przeciwbólowe. Pacjent powinien dodatkowo stosować przez ok. 2 tygodnie dietę papkowatą. Jeśli chodzi o szwy, są one usuwane po mniej więcej 7 dniach. Co więcej, bardzo ważne są regularne wizyty kontrolne, które pomagają zweryfikować stan wygojenia kości.

Jak w przypadku większości zabiegów, również po resekcji wierzchołka korzenia mogą pojawić się powikłania takie jak: stan zapalny powstały w wyniku zakażenia bakteryjnego rany, uszkodzenie sąsiadującego zęba lub nerwów oraz otwarcie zatoki szczękowej.

Resekcja korzenia – czy warto zdecydować się na taki zabieg?

Wielu pacjentów zastanawia się, co będzie dla nich najlepsze: resekcja korzenia czy wyrwanie zęba? Jeśli inne metody leczenia nie okazały się skuteczne, apektomia jest doskonałym rozwiązaniem. Dzięki zastosowaniu takiego zabiegu, możliwe jest nie tylko zastopowanie rozwoju infekcji i pozbycie się bólu, lecz także zatrzymanie własnego zęba. Jeśli istnieje możliwość uratowania zęba, zawsze lepiej skorzystać z takiej opcji. Usunięcie zęba powinno być rozważane w ostateczności. Warto wiedzieć, że resekcja wierzchołka korzenia jest zabiegiem bezbolesnym, a także nieskomplikowanym. Dzięki temu odznacza się dużą skutecznością.

3.6 / 5. 7